روز حافظ | گفت‌وگو با سارینا زینلی، کودک حافظ‌خوان مشهدی
  • کد مطالب: ۱۲۹۲۰۷
  • /
  • ۲۰ مهر‌ماه ۱۴۰۱ / ۰۹:۴۳

روز حافظ | گفت‌وگو با سارینا زینلی، کودک حافظ‌خوان مشهدی

امروز مصادف با روز بزرگداشت حافظ شیرازی، از شناخته‌شده‌ترین شاعران دنیاست.

شبنم کرمی- امروز مصادف با روز بزرگداشت حافظ شیرازی، از شناخته‌شده‌ترین شاعران دنیاست که در طول سال، گردشگران زیادی به شوق دیدن آرامگاهش به شهر شیراز سفر می‌کنند.

نام کامل او خواجه شمس‌الدین محمد، حافظ شیرازی است که از محبوب‌ترین شعرای ایران‌زمین بوده و با گذشت قرن‌ها، اشعارش نه‌تنها در ایران، بلکه در سراسر نقاط جهان به شهرت رسیده است.

از شعرهای او در موسیقی سنتی ایرانی، هنرهای تجسمی و خوش‌نویسی نیز استفاده می‌شود. سارینا زینلی، ۷ساله و کلاس دوم مدرسه شهدای راه‌آهن است.

او از یک سال پیش زمانی که پدرش یک غزل از حافظ برایش می‌خوانَد به علاقه و استعداد خود در زمینه حفظ و خوانِش اشعار حافظ پی می‌برد و اکنون با حفظ تعدادی از اشعار و اجرای حافظ‌خوانی، در این مسیر گام نهاده است.

با سارینا گفت‌وگویی کردیم که می‌خوانید.

 

از کی و چگونه به حافظ‌خوانی روی آوردی؟

پارسال تابستان پدرم داستانی از حافظ برای من و خواهرم تعریف کرد و من مشتاق شدم تا اشعار حافظ را بخوانم و به این ترتیب حافظ‌خوانی را هم شروع کردم.

پس از آن از بزرگترها خواستم تا درباره حافظ بیشتر برایم بگویند و فهمیدم او شاعر قرن هشتم هجری است و این غزل‌سرای بزرگ ایران به «لسان‌الغیب» معروف است.

 

به دیگر آثار ادبیات فارسی هم علاقه و از آن‌ها شناختی داری؟

بجز حافظ با آثار ادبی مولانا، سعدی و فردوسی، شاعران بزرگ فارسی نیز آشنا و تعدادی از اشعارشان را حفظم. هفت غزل هم از دیوان حافظ از بَر هستم.

درباره فردوسی نیز می‌دانم که شاهنامه را سروده و ۳۰ سال برای به‌وجود آوردن این اثر ارزشمند زحمت کشیده است، شعرهای او حماسی است و زبان پارسی با این تلاش او زنده و پویا باقی مانده است.

 

روز حافظ | گفت‌وگو با سارینا زینلی، کودک حافظ‌خوان مشهدی

 

از حافظ‌خوانی و اجراهای خود برایمان بگو.

تاکنون ۳ اجرای عمومی حافظ‌خوانی با اشعار «رواق»، «عیب رندان» و «تُرک شیرازی» در کانون سراج، همایش کشوری بیمه و جشن یلدای مدرسه با حضور رئیس اداره آموزش و پرورش داشته‌ام و سال گذشته نیز در روز بزرگداشت حافظ در مسابقه فرهنگی کانون سراج شرکت و مقام برتر منطقه در حافظ‌خوانی را کسب کردم.

 

یادگیری اشعار حافظ و حافظ‌خوانی چه فایده‌ای برایت داشته است؟

حفظ اشعار و حافظ‌خوانی سبب شده است که با کلمات جدید زیادی آشنا شوم و معنی آن‌ها را نیز یاد بگیرم و دایره لغاتم گسترده‌تر شود.

با توجه به پیشرفت فن بیانم به مجریگری و اجرا دربرابر جمع هم علاقه پیدا کرده‌ام اما تاکنون فرصتی برای انجام آن نداشته‌ام.

بجز حافظ‌خوانی به دکلمه‌خوانی و اجرای متن‌های مختلف هم خیلی علاقه و برای هر اجرا تقریبا یک یا دو روز تمرین و مطالعه دارم.

فعالیت‌های مختلفی که انجام می‌دهم نه‌تنها مزاحم درس خواندنم نیستند که مرا در این راه کمک می‌کنند به‌طوری‌که نمرات درس‌هایم همگی «خیلی خوب» بوده‌اند.

حفظ اشعار حافظ و سایر شعرا به همین دلیل خیلی برایم مفید بوده است، به‌طوری که در یادگیری درس‌ها و تقویت حافظه‌ام نیز خیلی تاثیرگذار بوده است، همچنین از اشعار این شاعر بزرگ کشورم درس انسانیت می‌آموزم.

این فعالیت در افزایش اعتماد به نفس و یادگیری کلمات جدید خیلی تاثیر مثبتی دارد و سبب می‌شود علاوه‌بر خوب صحبت کردن در نوشتن هم موفق‌تر باشم.

 

در پایان اگر سخن دیگری داری می‌شنویم.

در راهی که آغاز کرده‌ام پدر، مادر و خواهرم خیلی به من کمک می‌کنند تا همیشه موفق باشم که از این بابت از آن‌ها سپاسگزارم.

دوست دارم در آینده وقتی بزرگ شدم همین راه را ادامه دهم و معلم موفقی شوم.

به دوستانم هم پیشنهاد می‌کنم بجز خواندن درس و کتاب درسی، مطالعه و فعالیت‌های دیگری هم داشته باشند.

زیرا عنصرالمعالی نویسنده کتاب «قابوس‌نامه» دراین‌باره گفته است: «از آموختن ننگ مدار، تا از ننگ رسته باشی.»

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.